Selecteer een pagina
slaap yoga, yoga slaap, yoga voor het slapen, yoga oefeningen voor het slapen, yoga slapen,

 Yoga voor het Slapen

Yoga voor het slapen gaan is een goed idee. Geen actieve yoga, maar slaapyoga. In slaapyoga hoef je namelijk niet te rekken en te strekken. Je gaat juist zo rustig en comfortabel mogelijk op je rug liggen en luistert … dat is alles.

In 2011 richtte Slaaponderzoeker Rob de Ron de eerste Slaapcursus van Nederland op. Tijdens deze  slaapcursus doen we een aantal slaapyoga oefeningen. De oefeningen zijn niet moeilijk, je kunt ze in één dag leren. Het zal je beslist helpen beter te slapen. Na deelname aan de ééndaagse Slaapcursus, kun je direct aan de slag. kijk op Slaapcursus.nl voor de eerstvolgende cursusdag.

slaap yoga, yoga slaap, yoga voor het slapen, yoga oefeningen voor het slapen, yoga slapen,

Yoga voor het Slapen. Sophie Hilbrand neemt voor een opname van ‘Sophie in de Mentale Kreukels‘ van BNN-VARA deel aan een slaapyoga oefening tijdens de slaapcursus van Rob de Ron. Naar de Uitzending.

Yoga voor het Slapen verbeterd je Nachtrust

Yoga wordt meestal geassocieerd met rek- en strekoefeningen, maar in slaapyoga is dat niet nodig. Je gaat op een rustige plek liggen en luistert naar een ingesproken slaapoefening. Dat is alles. De oefening brengt rust en rust is de ideale partner van een goede, verkwikkende nachtrust.

slaap yoga, yoga slaap, yoga voor het slapen, yoga oefeningen voor het slapen, yoga slapen,

Yoga voor het Slapen. Hypnos en Pasithea

Ook in de Griekse mythologie zijn rust en slaap de ideale partners. Hypnos, de god van de slaap, trouwt met Pasithea, de godin van de rust. Samen krijgen ze meerdere zonen, waaronder Morpheus. Morpheus kon de vorm van elk mens aannemen, om zo in iemands droom te verschijnen als zijn of haar geliefde! Het gezegde ‘slapen in Morpheus’ armen’, betekent dus een aangename slaap, rustend in de armen van je geliefde. 

Op deze afbeelding van de Vlaamse schilder Balthasar Beschley (1708-1776) brengt Hypnos Jupiter en Juno in slaap

Wanneer je pas in bed je slaapprobleem aanpakt ben je altijd te laat

Yoga voor het slapen kan inderdaad helpen om beter te slapen, maar wanneer je de oefeningen uitsluitend in bed doet, ben je eigenlijk altijd te laat. Een slaapprobleem is namelijk een 24-uurs probleem, dat vraagt om een 24-uurs aanpak. Oefen daarom ook overdag, bij voorkeur op ‘scharniermomenten.’ Dat zijn tijdstippen waarop je activiteiten vanzelf wisselen van inhoud. Het tijdstip waarop je thuis komt van je werk is zo’n scharniermoment. Je wisselt van werkmodus naar privémodus. Dat noem je een ‘scharniermoment.’ Het zijn ideale momenten voor een oefening. Zeker wanneer je thuiswerkt!

Yoga voor het slapen gaan is effectiever, wanneer je de oefeningen niet in bed doet.

Het belangrijkste scharniermoment is natuurlijk de overgang van dag naar nacht (van licht naar donker). Dat moment ligt zeker in de herfst- en wintermaanden vaak enkele uren voor het slapen gaan. Oefen daarom nog voor je naar bed toe gaat. Niet in de slaapkamer, maar op een andere rustige plek in je woning. Daarna poets je de tanden, lees je nog iets of bouw je op een andere manier de dag af. Op de Slaapcursus vertel ik je graag meer over het juiste moment en de juiste manier om slaapyoga in te zetten voor een betere nachtrust.

Wil je het eens proberen?

Wil je het eens proberen? Ga dan rustig op je rug liggen op een plek waar niemand je stoort en waar je jezelf veilig voelt. Zet eventueel je telefoon uit. Leg de benen een stukje uit elkaar en de armen losjes naast je lichaam. Plaats geen dik kussen onder je achterhoofd, een kleine verhoging is genoeg. Leg liever iets onder je knieën. Wanneer dit comfortabel voelt kun je een deken over je lichaam leggen. Sluit dan de ogen en luister …

slaap yoga, yoga slaap, yoga voor het slapen, yoga oefeningen voor het slapen, yoga slapen,

Slaapyoga oefening zittend

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust? In de slaapyoga oefening ‘Slapen in Vroeger Tijden’ combineert Rob de Ron kennis over slaap, met een slaapyoga oefening in rust. Deze oefening is er in een zittende en liggende variant.

slaap yoga, yoga slaap, yoga voor het slapen, yoga oefeningen voor het slapen, yoga slapen,

Slaapyoga oefening liggend

Rust is de gedroomde partner van slaap, maar hoe vind je rust? In de slaapyoga oefening ‘Slapen in Vroeger Tijden’ combineert Rob de Ron kennis over slaap, met een slaapyoga oefening in rust. Deze oefening is er in een zittende en liggende variant.

slaap yoga, yoga slaap, yoga voor het slapen, yoga oefeningen voor het slapen, yoga slapen,

Verschil tussen slaapyoga en yoga nidra

Hoewel ze vaak door elkaar worden gebruikt, zijn slaapyoga en yoga nidra niet dezelfde yogavormen. In dit filmpje op Youtube legt slaapyoga docent Rob de Ron de overeenkomsten en verschillen tussen slaapyoga en yoga nidra aan je uit.

slaap yoga, yoga slaap, yoga voor het slapen, yoga oefeningen voor het slapen, yoga slapen,

Slaapcursus

Slaapyoga oefeningen vormen een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. Slaapyoga is niet moeilijk. Je gaat liggen en luistert. Toch zijn enkele basisvaardigheden noodzakelijk. Je leert ze in één dag. Daarna kun je direct thuis aan de slag. Wil je ook meedoen? 

Yoga voor het Slapen gaan

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg. Toen niets leek te werken, vroeg hij zich af of slaapyoga ook haar kon helpen weer te slapen. Wil je meer weten over de Rob de Ron? Klik dan op onderstaande knop.

Yoga voor het Slapen gaan

Contact

Heb je vragen over slaap, slaapyoga of over de Slaapcursus? Of wil je misschien een slaapworkshop of slaaplezing organiseren voor werknemers, studenten of scholieren? Neem dan via onderstaande link gerust contact met me op.

slaap yoga, yoga slaap, yoga voor het slapen, yoga oefeningen voor het slapen, yoga slapen,

Iedere dag luister ik naar slaapyoga

Ik heb 1,5 week geleden de slaapcursus bijgewoond. Vanaf de eerste nacht tot heden, slaap ik veel beter. Ik word nog wel een paar keer wakker, maar slaap direct weer in. Ik deed vaak nog actieve yoga voor het slapen gaan, maar daar ben ik mee gestopt. Overdag neem ik 20 min rust en luister ik naar slaapyoga. Ook neem ik pauzes. Dat werkt enorm ontspannend. Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je bedanken hiervoor, want ik was eigenlijk ten einde raad. Ik ben ook benieuwd of je nog iets van de andere cursisten hebt gehoord. En zo ja hoe het hen vergaat. Nogmaals dank en ik hoop dat je nog veel andere mensen met slaapproblemen kunt helpen.

Yoga voor het Slapen gaan

Yoga voor het Slapen gaan.

Nacht en Slaap (1878) door Evelyn De Morgan (1855-1919).

Yoga voor het Slapen

Yoga voor het slapen gaan is een goed idee. Geen actieve yoga, maar slaapyoga. In slaapyoga hoef je namelijk niet te rekken en te strekken. Je gaat juist zo rustig en comfortabel mogelijk op je rug liggen en luistert … dat is alles. Slaapyoga is een belangrijk onderdeel van de slaapcursus. Meer weten? Kijk op slaapcursus.nl

De getoonde werken bevinden zich in het publiek domein in landen en gebieden waar de auteursrechttermijn het leven van de auteur plus 100 jaar of minder is. Van deze bestanden is vastgesteld dat er geen bekende auteursrechtaanspraken op rusten, alle aanverwante en naburige rechten daarbij inbegrepen. 
Slaapyoga.

Yoga voor het Slapen gaan.

Flaming June (1895) door Frederic Leighton (1830-1896)