Yoga voor het slapen

Yoga voor het Slapen gaan

Yoga voor het slapen gaan is een goed idee. Geen actieve yoga, maar slaapyoga. In slaapyoga hoef je namelijk niet te rekken en te strekken. Je gaat juist zo rustig en comfortabel mogelijk op je rug liggen en luistert … dat is alles.

In 2011 richtte Slaaponderzoeker Rob de Ron de eerste Slaapcursus van Nederland op. Tijdens deze  slaapcursus doen we een aantal slaapyoga oefeningen. De oefeningen zijn niet moeilijk, je kunt ze in één dag leren. Het zal je beslist helpen beter te slapen. Na deelname aan de ééndaagse Slaapcursus, kun je direct aan de slag. kijk op Slaapcursus.nl voor de eerstvolgende cursusdag.

Yoga voor het slapen

Slaapcursus

Slaapyoga vormt een belangrijk onderdeel van de slaapcursus. Wil je ook meedoen? Bekijk dan nu de cursusagenda.

Yoga voor het slapen

Rob de Ron

Goed slapen leek slaaponderzoeker en yoga leraar Rob de Ron de normaalste zaak van de wereld, tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg. 

Yoga voor het slapen

Contact

Heb je vragen over yoga voor het slapen, over slaap in het algemeen of de slaapcursus? Neem dan gerust contact met me op.

Yoga voor het Slapen verbeterd je Nachtrust

Yoga wordt meestal geassocieerd met rek- en strekoefeningen, maar in slaapyoga is dat niet nodig. Je gaat op een rustige plek liggen en luistert naar een ingesproken slaapoefening. Dat is alles. De oefening brengt rust en rust is de ideale partner van een goede, verkwikkende nachtrust.

Yoga voor het slapen

Yoga voor het Slapen. Hypnos en Pasithea

Ook in de Griekse mythologie zijn rust en slaap de ideale partners. Hypnos, de god van de slaap, trouwt met Pasithea, de godin van de rust. Samen krijgen ze meerdere zonen, waaronder Morpheus. Morpheus kon de vorm van elk mens aannemen, om zo in iemands droom te verschijnen als zijn of haar geliefde! Het gezegde ‘slapen in Morpheus’ armen’, betekent dus een aangename slaap, rustend in de armen van je geliefde.

Op deze afbeelding van de Vlaamse schilder Balthasar Beschley (1708-1776) brengt Hypnos Jupiter en Juno in slaap

Iedere dag luister ik naar slaapyoga

Ik heb 1,5 week geleden de slaapcursus bijgewoond. Vanaf de eerste nacht tot heden, slaap ik veel beter. Ik word nog wel een paar keer wakker, maar slaap direct weer in.

Ik deed vaak nog actieve yoga voor het slapen gaan, maar daar ben ik mee gestopt. Overdag neem ik 20 min rust en luister ik naar slaapyoga. Ook neem ik pauzes. Dat werkt enorm ontspannend. 

Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je bedanken hiervoor, want ik was eigenlijk ten einde raad. Ik ben ook benieuwd of je nog iets van de andere cursisten hebt gehoord. En zo ja hoe het hen vergaat. 

Nogmaals dank en ik hoop dat je nog veel andere mensen met slaapproblemen kunt helpen.

Naar reviews >

,Wanneer je pas in bed je slaapprobleem aanpakt ben je altijd te laat

Yoga voor het slapen kan inderdaad helpen om beter te slapen, maar wanneer je de oefeningen uitsluitend in bed doet, ben je eigenlijk altijd te laat. Een slaapprobleem is namelijk een 24-uurs probleem, dat vraagt om een 24-uurs aanpak. Oefen daarom ook overdag, bij voorkeur op ‘scharniermomenten.’ Dat zijn tijdstippen waarop je activiteiten vanzelf wisselen van inhoud. Het tijdstip waarop je thuis komt van je werk is zo’n scharniermoment. Je wisselt van werkmodus naar privémodus. Dat noem je een ‘scharniermoment.’ Het zijn ideale momenten voor een oefening. Zeker wanneer je thuiswerkt!

Yoga voor het slapen gaan is effectiever, wanneer je de oefeningen niet in bed doet.

Het belangrijkste scharniermoment is natuurlijk de overgang van dag naar nacht (van licht naar donker). Dat moment ligt zeker in de herfst- en wintermaanden vaak enkele uren voor het slapen gaan. Oefen daarom nog voor je naar bed toe gaat. Niet in de slaapkamer, maar op een andere rustige plek in je woning. Daarna poets je de tanden, lees je nog iets of bouw je op een andere manier de dag af.

Slapeloosheid is een 24-uurs probleem dat vraagt om een 24 uurs aanpak. Slaapyoga is een belangrijk onderdeel van deze aanpak, maar er is meer dat je kunt doen om beter te slapen. Op de slaapcursus vertel ik je graag meer over deze aanpak en het juiste moment en de juiste manier om slaapyoga in te zetten voor een betere nachtrust.

Slaapyoga. Slaap yoga. BNNVARA
Sophie Hilbrand volgt de slaapcursus en neemt ook deel aan slaapyoga. Bekijk hier de aflevering.

Slaapyoga of Yoga Nidra? 

Nidra is een Sanskriet woord dat slaap betekent en daarom wordt het vaak vertaald als ‘slaapyoga.’ Toch is het niet hetzelfde. Slaapyoga vindt, net als droomyoga, haar oorsprong in een eeuwenoude Tibetaanse traditie. Yoga nidra een relatief jonge vorm van yoga, ontwikkeld in India door Swami Satyananda Saraswati.

Naar volledig artikel >

Slaapyoga

Wil je het eens proberen? 

Een slaapyoga oefening doe je liggend op je rug. Je kiest een plek waar niemand je stoort en waar je jezelf veilig voelt. Leg de benen een stukje uit elkaar en de armen losjes naast je lichaam, met de handpalmen naar boven gekeerd. Wanneer je een kussen gebruikt, leg deze dan niet onder je achterhoofd, maar onder je knieën.

Luisterboeken 

Op elk luisterboek staan 3 slaap meditaties en een introductie. In de introductie hoor je bijvoorbeeld wanneer, waarom en hoelang je het beste kunt oefenen en in welke houding. Het is daarom deze. te beluisteren voordat je gaat oefenen. Je kunt ze bestellen via slaapcursus.nl

Yoga voor het slapen

                                      Artikel ‘Yoga voor het Slapen gaan.’ Klik op deze link, wanneer je meer weten over de  Slaapyoga privacy policy >