Afb. Slaapyoga

Slaapyoga

Rust is de gedroomde partner van slaap. Slaapyoga leert je wat échte rust is en ondersteunt zo je nachtrust

Slaapyoga is samengesteld uit de woorden slaap en yoga, wat enigszins verwarrend is, want je hoeft niet in moeilijke houdingen te staan. Nog verwarrender is misschien het woord slaap, want het is de bedoeling dat je tijdens slaapyoga wakker blijft!

Je hoeft tijdens slaapyoga dus niet te rekken of te strekken, maar gaat zo prettig mogelijk op je rug liggen. De houding waarin je ligt heet savasana (→), een Sanskriet woord, dat ‘lijkhouding’ betekent: in de savasana (→) lig je letterlijk doodstil.

Je hoeft tijdens slaapyoga dus niet te rekken of te strekken, maar gaat zo prettig mogelijk op je rug liggen 

Slaapyoga.nl. 

Terwijl je bewegingloos in deze houding ligt, luister je naar stem die je meeneemt op een reis door je lichaam. Deze ‘reis’ duurt zo’n 15 minuten tot een half uur. De slaapyoga oefeningen brengen je weliswaar in een diepe rust, die lijkt op slaap, maar het is de bedoeling dat je wakker blijft en de ontspanning ‘actief’ aanstuurt.

De rust waarin slaapyoga je brengt, heet in het Sanskriet turiya of caturtha, dat vierde betekent, omdat het naast slapen, dromen en waken als een aparte, vierde staat, van bewustzijn wordt gezien.

Turya, een staat van diepe rust, vormt de overgang van waken naar slapen, maar hoort nog bij waken. In slaapyoga blijf je dus nét aan de wakkere zijde.

Wat is het verschil tussen slaapyoga en Yoga Nidra? ( →)

De termen slaapyoga en Yoga Nidra (→) worden vaak door elkaar gebruikt. Toch zijn het twee verschillende yogavormen. Slaapyoga vindt, net als droomyoga, haar oorsprong in een eeuwenoude Tibetaanse traditie terwijl Yoga Nidra pas in de tweede helft van de vorige eeuw in India is ontwikkeld door Satyananda Saraswati. Het is daarmee een relatief jonge vorm van yoga.

Bekijk dit korte filmpje over het verschil en de overeenkomsten tussen slaapyoga en Yoga Nidra. Naar YouTube (→)

Om verwarring te voorkomen, gebruiken we ook op deze site de term slaapyoga, terwijl we eigenlijk over Yoga Nidra spreken

Slaapyoga Youtube: Wat is slaapyoga ( →)

Slaapyoga afb. Katelijne Elzes

Catelijne Elzes (→)

Schrijfster van ‘Van dit Boek ga je Beter Slapen’ (→), Catelijne Elzes (→) neemt deel aan de Slaapcursus en schrijft daarover in ‘Flow’ (→)

Slaapyoga. afb. Erik Scherder.

Erik Scherder (→)

Hoogleraar Erik Scherder (→) en slaaponderzoeker Rob de Ron (→) tijdens het slaapcongres van de VU in Amsterdam (→).

Slaapyoga afb. Sophie Hilbrand.

Sophie Hilbrand (→)

Sophie Hilbrand (→) neemt deel aan een slaapyoga oefening tijdens de slaapcursus. Bekijk hier de aflevering (→)

Arie Boomsma in gesprek met Rob de Ron

Arie Boomsma spreekt voor zijn ‘podcast over routine’ met slaapyoga leraar Rob de Ron. Rob gelooft niet zo zeer in lijstjes met dingen die je moet doen om beter te  slapen. De winst zit volgens hem in hoe je overdag leeft en of je de moed hebt om te rusten. Alles over sleutelslaapjes, scharniermomenten, ochtendmensen, avondmensen, slechte slapers en het verschil tussen rusten en slapen. Naar de Podcast (→)

♦ Er is inmiddels een 2e podcast gemaakt over slapen op een onbekende plek. Naar de Podcast (→)

Slaapyoga brengt je weliswaar in een diepe rust, die lijkt op slaap, maar het is de bedoeling dat je wakker blijft 

Slaapyoga.nl

Slaapyoga ondersteunt een goede nachtrust omdat het je leert volledig tot rust te komen en rust is de gedroomde partner van slaap. Slaapyoga vormt daarom een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus (→)

Tijdens deze eendaagse cursus, leer je van alles over slaap en doen we een aantal keren een slaapyoga oefening. Hoewel de oefeningen niet moeilijk zijn, is het wel belangrijk om een aantal basisvaardigheden te leren, zeker wanneer je deze wilt gebruiken om beter te slapen.

Na de cursus kun je direct aan de slag met het Slaapcursus E-book en de luisterboeken met daarop 3 slaapyoga (Yoga Nidra) oefeningen en een introductie over slaap. 

Slaapcursus E-book met hoofdstuk over slaapyoga
Slaapyoga Luisterboek 1
Slaapyoga Luisterboek 2
Slaapyoga Luisterboek 3

Je kunt het slaapcursus E-book en de luisterboeken eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaten. Zo heb je ze altijd en overal bij de hand

Slaapyoga afb. naar cursusagenda

Slaapcursus particulier (→)

De Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Slaapyoga afb. Contact

Vragen? (→)

Wil je meer weten over slaapyoga of de slaapcursus? Neem dan gerust contact met me op (→).

Slaapyoga afb. Yogadocent Rob de Ron (Foto Ruben Drenth)

Rob de Ron (→)

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Slaapyoga afb. Reviews

Reviews (→)

Ik was bang om naar bed te gaan en ben toen de slaapcursus gaan volgen. Nu slaap ik best goed.

Je hebt vast al van alles gedaan om de controle over je slaap terug te krijgen, maar slaapt nog steeds niet goed. Nu denk je misschien dat slaapyoga de oplossing is … 

Slaapyoga.nl

Wanneer je ontevreden bent over je nachtrust, dan heb je vast al van alles geprobeerd om beter te slapen. Misschien heb je in het verleden allerlei onschuldige en minder onschuldige middeltjes gebruikt, of gebruik je deze nog steeds. Denk aan kruidenthee, magnesium, melatonine, wiet olie of zelfs slaapmiddelen.

Misschien heb je daarnaast ook je gedrag aangepast en drink je bijvoorbeeld minder koffie, doe je ademoefeningen in bed, mediteer je, gebruik je ’s nachts oordopjes, ga je op vaste tijden naar bed of slaap je niet langer naast een partner.

Misschien helpen deze middeltjes en gedragsveranderingen je een beetje, maar ze hebben je tot op heden niet de gewenste slaap gebracht. Ondanks al je pogingen om de controle over je nachtrust terug te krijgen, slaap je nog steeds niet goed. Dat is misschien ook de reden dat je op deze site terecht bent gekomen. Wellicht denk je nu dat slaapyoga de oplossing is …

Verder lezen (→)

Doe slaapyoga niet pas in je bed. Wanneer je pas in je bed je slaapprobleem wilt oplossen ben je altijd te laat

Slaapyoga.nl

Slaapyoga kan bij goed gebruik je slaap verbeteren, maar wanneer je de oefeningen op eenzelfde manier gebruikt als je andere pogingen en middeltjes, los je het slaapprobleem niet op. Richt je niet in alles wat je doet op slaap. Gebruik slaapyoga daarom niet kort voor het slapen gaan of in bed.

Wanneer je pas in bed je slaapproblemen aanpakt, ben je altijd te laat. Het herstellen van de juiste balans tussen waken en slapen vraagt om een 24-uurs benadering. Slapen en waken horen namelijk bij elkaar als dag en nacht. Verbeter je het ene, dan verbeter je ook het andere!

Gebruik de oefeningen daarom ook overdag, bijvoorbeeld na de lunch, tijdens de dip van de dag of wanneer je na je werk thuiskomt. Vooral dit laatste is een ideaal moment om met slaapyoga je werkdag af te sluiten en je pas daarna te richten op je gezin en/of privéleven. Dit soort ‘scharniermomenten’ binnen je dagelijks leven geven ritme en structuur aan je dag en verbeteren tegelijkertijd je nachtrust.

Verder lezen (→)

Slaapyoga, of eigenlijk moeten we dus van Yoga Nidra spreken, doen we in de savasana

Om te kunnen ontspannen in de savasana (→ ) is het belangrijk dat de houding comfortabel voelt, maar niet zo comfortabel dat je erbij in slaapt valt. Het is de bedoeling dat we de ontspanning actief aansturen en bewust waarnemen. Ga daarom liggen met de intentie om wakker te blijven en niet in slaap te vallen. Kies dus een ondergrond waar je niet te diep in wegzakt, maar die stevig is en heel de achterzijde van je lichaam ‘draagt’ en ondersteund. 

De slaapyoga oefeningen die Rob de Ron (→) voor zijn vrouw maakte, vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van de slaapcursus

Slaapyoga.nl. Slaapyoga op YouTube (→).

Een slaapyoga oefening doe je liggend op je rug in een houding die we savasana (→) noemen. Je kiest een plek waar niemand je stoort en waar je jezelf veilig voelt. Leg de benen een stukje uit elkaar en de armen losjes naast je lichaam, met de handpalmen naar boven gekeerd.

Wanneer je een dik kussen onder je achterhoofd legt, sluit je de keel teveel af. Een kleine verhoging als een opgevouwen trui of iets dergelijks, is voldoende. Leg het kussen liever onder je knieën, zeker wanneer je rugklachten hebt. En mocht je dat prettig vinden, dan kun je natuurlijk een deken over je heen leggen. 

Yoga Nidra YouTube is onderdeel van de Slaapcursus

Slaapyoga op YouTube (→)

Op Youtube vind je de Yoga Nidra (→) oefeningen in 3 varianten: 15 minuten, 20 minuten en 25 minuten. Deze kun je ook vinden op luisterboek nr. 3 (→). Zowel de oefeningen op YouTube als op de luisterboeken zijn ingesproken door Rob de Ron (→). Naar YouTube (→)

Volgens slaapprofessor Eus van Someren (→) moeten we de slapeloze mens dankbaar zijn, omdat deze in de oertijd het vuurtje brandende hield. Dit keer mag jij rustig gaan liggen en de ogen sluiten, dan houd ik het vuurtje brandende …

De slaapyoga oefeningen op YouTube (→) en de luisterboeken (→) zijn ingesproken door Rob de Ron (→)

 

Slaapyoga.nl

Artikel januari 2022: Slaapyoga repecteert Uw privacy (→)