Selecteer een pagina

Slaapyoga

Slaapyoga

Welkom op de slaapyoga website van Nederland. In 2011 richtte Slaaponderzoeker Rob de Ron de eerste Slaapcursus van Nederland op. Slaapyoga oefeningen vormen een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. Tijdens de cursus, waarin je van alles over slaap leert, doen we de oefeningen een aantal keren. Na deelname aan de Slaapcursus krijg je meerdere oefeningen voor thuis of op je werk. Om alvast kennis te maken met deze bijzondere yogavorm, vind je op deze pagina 3 gratis oefeningen.

Slaapyoga

Sophie Hilbrand neemt voor BNN-VARA deel aan de slaapcursus van Rob de Ron.

Slaapyoga

Ontzettend blij

Ik heb 1,5 week geleden de slaapcursus bijgewoond. Vanaf de eerste nacht tot heden, slaap ik veel beter. Ik word nog wel een paar keer wakker, maar slaap direct weer in. Iedere dag neem ik 20 min rust en luister ik naar de slaapyoga oefeningen. Ook neem ik pauzes. Dat werkt enorm ontspannend.

Ik ben ontzettend blij dat ik sinds 1,5 week weer slaap en mij fitter voel. Ik wil je bedanken hiervoor, want ik was eigenlijk ten einde raad. Nogmaals dank en ik hoop dat je nog veel andere mensen met slaapproblemen kunt helpen.

Slaapyoga. Rob de Ron

Slaapcursus

Welkom op de slaapyoga website van Nederland. Rob de Ron is slaaponderzoeker, slaapyoga docent en oprichter van de eerste slaapcursus van Nederland, Slaapyoga vormt een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus. Wil je meer weten?

Slaapyoga. Rob de Ron

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg. Toen niets leek te werken, vroeg hij zich af of slaapyoga haar kon helpen weer te slapen. Wil je meer weten over de Rob de Ron? Klik dan op onderstaande knop.

Slaapyoga. Rob de Ron

Slaapworkshop

Veel werknemers en studenten die slecht slapen maken zich zorgen dat ze de volgende dag niet goed functioneren. Een aantal praktische handvatten om de slaap te verbeteren, kan veel voor hen betekenen. Wil je meer weten over een slaapworkshop?

Slaapyoga meditaties

Slaapyoga meditaties worden vaak gebruikt om beter te slapen. De meditaties kunnen je inderdaad behulpzaam zijn bij het verbeteren van je slaap. Misschien ben je met dat doel op deze site terecht gekomen.

Middeltjes 

Wanneer je lange tijd ontevreden bent over de kwaliteit van je nachtrust, dan heb je vast al van alles geprobeerd om beter te slapen. Misschien heb je in het verleden allerlei onschuldige en minder onschuldige middeltjes gebruikt, of gebruik je deze nog steeds. Denk aan kruidenthee, magnesium, melatonine, wietolie of zelfs slaapmiddelen als temazepam of oxazepam.

Gedrag 

Misschien heb je daarnaast zelfs je gedrag aangepast en ben je bijvoorbeeld minder koffie gaan drinken, gebruik je oordopjes, ga je op vaste tijden naar bed of slaap je niet langer naast je partner. 

Is slaapyoga dan de oplossing?

Misschien helpen de middeltjes en gedragsveranderingen je wel een beetje, maar heeft tot op heden niet de gewenste slaap gebracht, die je wenst. Ondanks al je pogingen om de controle over je nachtrust terug te krijgen, slaap je nog steeds niet goed. En misschien denk je nu dat slaapyoga de oplossing is. Wanneer je de oefeningenechter op eenzelfde manier gebruikt als een slaapmiddel of gedragsverandering, los je het slaapprobleem niet op.

Slapen en Waken horen bij elkaar als Dag en Nacht

Richt je niet in alles wat je doet op slaap. Gebruik de oefeningen daarom niet in bed. Als je pas in bed je slaapprobleem wilt oplossen ben je altijd te laat. Je slaap verbeteren vraagt om een 24-uurs aanpak, want slapen en waken horen immers bij elkaar als dag en nacht.

Slaapcursus

Gebruik de oefeningen daarom ook overdag. Bijvoorbeeld wanneer je na je werk thuiskomt. Het is een ideaal moment om met een korte oefening je werkdag af te sluiten en je na een rustmoment te richten op je gezin en/of privéleven. Dit soort ‘scharniermomenten’ binnen je dagelijks leven geven ritme en vorm aan je leven. Op de Slaapcursus vertel ik je hier graag meer over.

Gratis slaapyoga oefeningen 

Voor nu wens ik je veel plezier met de drie gratis oefeningen die je onderaan deze pagina kunt vinden. 

Slaapyoga

Het leven is minder ingewikkeld

Ik merk dat een paar keer per dag een slaapyoga oefening inlassen me echt helpt om een rustiger hoofd te hebben ’s nachts. Slapeloze nachten heb ik niet vaak meer, er is dan meestal een reden en dat is dan toch minder irritant! 

slaapyoga

Slaapyoga 1

In deze oefeningen doen we niet ons best om te ontspannen. Zonder moeite bewegen we de aandacht van het ene, naar het andere lichaamsdeel. Dat is genoeg. Die aandacht schenk je in dit geval lichaamsdeel voor lichaamsdeel aan verschillende punten in je lichaam, net als in een bodyscan of mindfulness oefening. Die aandacht is voldoende fysiek en mentaal te ontspannen. 

slaapyoga

Slaapyoga 2

Net als in een Mindfulness oefening of Bodyscan kun je ook in Slaapyoga op verschillende manieren én langs verschillende ‘routes’ door je lichaam ‘wandelen’. In deze meditatie beginnen we aan de rechterzijde. Daarna volgt de linkerzijde. Er is ook een langere versie van deze oefening. Daarin wordt meer uitgelegd dan in deze korte oefening, die ongeveer 15 minuten duurt.

slaapyoga, bodyscan slaap, Mindfulness slaap,

Slaapyoga 3

Of je nu een bodyscan, mindfulness of slaapyoga doet, het gevoel van onbegrensdheid is een kenmerk in elke meditatie. Ook van deze oefening is een 30 minuten versie. Daarin wordt meer uitgelegd dan in deze oefening. Het is aan te raden de lange versie af en toe te beluisteren, zodat je wat meer achtergrondkennis hebt. Deze korte oefening vraagt ongeveer 15 minuten van je tijd.

Slaapyoga.

Flaming June 1895. Frederic Leighton

Boeken over Slaapyoga

Yoga Nidra en slaapyoga worden vaak door elkaar gebruikt, maar zijn niet precies hetzelfde. Op deze pagina vind je uitsluitend boeken over slaapyoga. Wil je meer lezen over Yoga Nidra, kijk dan op yoganidra.nl

Boeken over slaapyoga. Slaapyoga en Droomyoga door Tenzin Wangyal Rinpoche

Slaapyoga en Droomyoga door Tenzin Wangyal Rinpoche

Yoga Nidra vindt haar oorsprong in India, slaapyoga en droomyoga in Tibet. Yoga Nidra is in het midden van de vorige eeuw ontwikkelt door Satyananda Saraswati, terwijl Slaapyoga al eeuwenoud is. Dat maakt dit boek van de Tibetaanse lama Tenzin Wangyal Rinpoche het meest waardevolle boek over slaapyoga. Het boek is in het Nederlands vertaald onder de titel ‘De werkelijkheid van Slapen en Dromen

Je kunt het boek bestellen bij Bol.com en andere boekhandels.

Slaapyoga door Fidessa Docters van Leeuwen en Kirstin Hanssen.

Slaapyoga door Fidessa van Leeuwen en Kirstin Hanssen

Dit boekje gaat eigenlijk over yoga nidra en niet over slaapyoga. Dat is niet erg: de termen worden vaker door elkaar gebruikt. Slaapyoga: stil liggen, luisteren en ontspannen is eenvoudig en doeltreffend en bevat een cd met oefeningen.

Je kunt het bestellen bij Bol.com, Scheltema in Amsterdam en vele andere boekhandels.

Slaapyoga in de Media

Op deze pagina vind je verwijzingen naar publicaties over slaapyoga in diverse media als kranten, tijdschriften en YouTube.

PuurSuzanne.nl

 

Verschillende Yogavormen

Ik hou van yoga en probeer daarom graag verschillende vormen yogavormen uit. Toen ik het boekje slaapyoga voorbij zag komen was mijn interesse gelijk gewekt. Ik hou van yoga en nog meer van slapen 😉 Deze combi leek mij helemaal perfect. Het boekje slaapyoga is geschreven door Fidessa en Kirstin. 

Naar online artikel van Puur Suzanne.

Slaapyoga Logo

In de Media

Pagina’s